Веги за 6 месеца!

21 август 2014 г.

През януари тази година, направих пост за 50те неща, които искам да направя, който старателно вече започнах да зачерквам *proud*. Номер 46 беше "Да не ям месо за 6 месеца". Е, честито! Днес се навършват точно 6 месеца откакто на 21ви февруари реших да спра да ям месо за да изпълня и тази точка. 

Picture source
Причините?
  • Исках да предизвиквам себе си.
  • Исках да изживея този .."лайфстайл".
Може би доста криви причини, не смятам себе си за природозащитник или върл активист за животните, защото като се замисля.. нищо никога не съм направила в тази насока, освен малка подкрепа за Animal Rescue Sofia с инициативата покрай календарите и един ден като доброволец в резерват за диви животни в Чехия. Преди съм си говорила с приятели, че не може да си 'защитник' на нечии права, като споделяш картинки на нещастни животни във фейсбук със хипи призиви, докато си част от това консуматорско общество.. някак не върви. Не съм фен на вегетарианската пропаганда с филмите/снимки на одрани животни с цел да те умили и да ти насади вина, че си представител на човешкия вид. Естествено не съм 'за' кожите и насилието върху когото и да е било и няма да участвам в нещо такова, но честно казано - аз съм егоист, винаги съм била много по-активна в защитата на човешките/гражданските права, но това е друга тема. Просто не искам да бъда разбрана на криво и да излезе все едно "Като не искаш да участваш в страданието на животните, за какво си месоядна по принцип?" Не смятам да се защитавам или оправдавам, всеки живее живота си според неговите стандарти и разбирания, винаги съм подкрепяла вегетарианците и правото им на избор (както и обратното).

Обзор?
  • За мен беше много лесно да спра да ям месо, защото по принцип не съм голям почитател на месото и от малка го отделям от чинията си. Също така почти не готвя вкъщи неща с месо, въпреки че съм израстнала в семейство на върли месоядни.
  • Никой не ме е конфронтирал или едва ли не обвинявал, нападал, разпитвал прекалено защо не ям месо. За тези шест месеца разбраха само семейството ми, 5-6 от най-близките ми приятели и 3 колежки. Никой друг.
Повечето вегетарианци с които съм говорила са често нападани от някой заради житейския си избор. При мен това не се случи. Никъде не съм обявявала публично, че не ям месо, когато съм излизала с хора, била на гости или някъде, където се е предлагало месо съм избягвала темата с "не ми се яде такова" или "ще хапна само от картофите/салатата/гарнитурата". Никой не ме попита защо. На никой не казах "вегетарианка съм", просто защото .. не съм, пък и не смятам, че трябва да го обявявам на някого. Според мен това, че не ям месо е като факта, че не ям сладки неща, тиква, доста видове ядки и др. - ирелевантно за другите около мен. 

Правя този пост защото съм горда, че успешно задрасках още една точка от 50те неща, защото доказах на себе си, че да си вегетарианец не е толкова ужасно колкото хората го описват, също така разбрах, че можеш да го направиш така, че никой да не те съди за това, което си.. и хората, които са ти истински близки и приятели, никога няма да се усъмнят в правотата на решението ти...За мен беше доста по-криво да се лишавам от баничка, докато постех за 3 месеца преди 1-2 години.

Заключение?
Вегетарианец няма да остана, защото винаги съм била на принципа, че ако ми се дояде нещо никога няма да се огранича насила, това беше и единственото условие за тези 6 месеца - ако чак толкова ми се прояде месо - ще ям и ще обявя експеримента за неуспешен, не се водя от морални принципи, че да се лишавам доброволно от нещо за което .. жадувам.
Наясно съм, че да си вегетарианец е много повече от това да симпатизираш на заколени животинки и докато си правих рисърч за вегетарианството попаднах на това видео, което мисля да започна да спазвам от тук насетне. Пича общо взето описва всичко друго, което искам да споделя в този пост. Според мен това е идеалния вариант за хора, които не са подбудени напълно от морални и етични принципи при вземане на решение за ежедневното си меню, а просто искат да живеят по-здравословно, по-дълго, с по-чиста съвест и не дължат обяснение на никого.


BLOGLOVIN • FACEBOOK • INSTAGRAM  • TWITTER

15 коментара

  1. Хаха, мерси! /me proud
    Изгледай видеото, може да ти е по-лесно така :P

    ОтговорИзтриване
  2. Чудно, Мани! Хубаво е да предизвикваш себе си. Аз така направих миналата година с постите, защото по време на пости някак си ми е по-лесно да не ям месо, като знам, че и други хора го правят. Е, била съм веган (нали това му е постенето :Д) два пъти в една година за по 40 дни и се чувствах прекрасно накрая, някак пречистено. Полезно е от време на време да се дава почивка на организма от месото, както и от млечни продукти, както от всичко. :))))

    ОтговорИзтриване
  3. Зависи какво месо ядеш, ако е правилно приготвено бяло месо примерно, то не затормозява организма толкова, дори е хубаво да се яде. За мен постите бяха много по-трудни, изкарах дългите великденски пости и накрая наистина бях друг човек, доста мазнинки си отидоха, метаболизма ми беше на ниво, бях пълна с енергия. Стига да преминеш първата и втората седмица всичко става много по-лесно :) За вегитарианството не мога да кажа същото за съжаление. Искаше ми се да има по-позитивен (осезаем ефект), но не стана баш така. Аз и по принцип рядко ям месо, може би заради това не го усетих толкова.

    ОтговорИзтриване
  4. Много интересна публикация! Изцяло избягвам да говоря на тази тема с вегетарианци и най-вече вегани. Лекцията колко са духовно извисени съм я слушала твърде много пъти, доста от сектите могат да им завидят за сектанското мислене. Самата аз почти не ям месо, но точно по такъв грозен начин не искам да се етикизирам, а и не се чувствам част от общоността на немесоядните.
    Аз за разлика от теб съм любител на природата, пък било те растения или животни. Всичко растително ми е любимо в университета. И естествено редовно съм линчувана за нашите опити с животни. xD

    Единствената причина да се замисля дали да не казвам на хората, че съм вегетарианка е, за да спрат да ме карат да ям месо когато не искам. Много се дразнех преди когато живеех в България.

    И за финал за да разбуним вегетарианските и веганските духове, всеки който е учил растителна физиология трябва да е наясно, че растението също изпитват болка и дори усещат когато нещо ги реже или гризе.

    Извинявам се, че така ти написах стена от текст. >w<

    ОтговорИзтриване
  5. Обожавам този пост! Прекрасна си <3 Браво, Мани!

    ОтговорИзтриване
  6. Ааа, аз не съм казала, че не съм любител на природата и животните :DD казах че не съм правила нищо съществено за опазването им (като подкрепа на организации, даряване на средства или доброволчески труд) освен изключенията, които посочих :D


    Иначе съм съгласна с теб и те разбирам напълно, хаха.

    ОтговорИзтриване
  7. Хаха, радвам се! Благодаря ти! <3

    ОтговорИзтриване
  8. Страхотно е, когато човек успява да предизвика себе си и да спечели тази битка. Смятам, че точно битките с нас самите са най-трудни. Отказването на месо според мен е много здравословна постъпка, но си права, че човек не трябва да се лишава завинаги от нещо, което иска. Аз примерно съм пробвала да не ям сладко за около година, но се получиха само 5 месеца. С месото обаче всичко стана от самосебе си, вече година и половина не съм яла и даже не искам.
    Успех с останалите точки от списъка!

    ОтговорИзтриване
  9. Поздравления! Страхотно е, когато успееш да зачеркнеш нещо от списъка. Аз всяка година си правя такъв и почти всяка година го отмятам. Заедно с нови неща. Волята за подобно предизвикателство нямам, а нямам и желанието за него, но се кефя, че си успяла, при това по елегантен начин - без драма и вайкане. :)

    ОтговорИзтриване
  10. И аз като теб не харесвам месото и го избягвам попринцип. От друга страна не мисля, че бих станала вегетаринка/веган, поради причините, които си изброила + прекалено много обичам млечните продукти. Но пък съм постела и определено такъв начин на хранене от време на време действа доста добре на тялото и психиката.

    ОтговорИзтриване
  11. "... Според мен това, че не ям месо е като факта, че не ям сладки неща,
    тиква, доста видове ядки и др. - ирелевантно за другите около мен. ..."


    Amen!


    Аз също експериментирах така - в 12. клас спрях да ям месо просто за да видя дали е важно за мен и за менюто ми. Не ядох месо година и 3 месеца, чувствах се добре, дояде ми се, ядох и пак се чувствах добре. :D Мисля скоро пак да мина на безмесен режим, защото когато живея сама и си готвя сама, ям доста... нездравословно месо и усещам как това ми вреди /на енергията ако щеш/. Пък и току виж съм започнала да ям повече салати. :D

    ОтговорИзтриване
  12. Моя приятелка е вегетарианка от доста време, просто защото така реши :D Сега реши да е веганка, но това вече и е по-трудоемко. Аз бях вегетарианка за 1 седмица, рофл, повече не издържах :D

    ОтговорИзтриване
  13. Дори не можеш да изпишеш правилно думата ВЕГЕТАРИАНЕЦ...

    ОтговорИзтриване
  14. Физически ми е невъзможно както виждаш :)))

    ОтговорИзтриване
  15. п.с. https://www.google.bg/maps/@42.6728,23.349066,3a,75y,127.4h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sCAPgMHhTvyQqBG5vTZS8BQ!2e0 :DDDD

    ОтговорИзтриване