Видове изкривено мислене.

2 март 2014 г.

.. или така наречените 'когнитивни изкривявания' и моето лично доказателство, че хората сами си докарват стрес, беди, депресии и проблеми.
Теорията е развита от Дейвъд Бърнс и съм чела доста добавки, уточнения и т.н. по темата, но тук ще пиша за нещата както ги знам ..изначално. Иначе съм виждала поне 20тина възможни такива типове, но някак имам чувството, че се препокриват.
Писала съм поне два пъти, че искрено вярвам, че хората сами си избират страданието като .. усещане. Наистина смятам, че болката е неизбежна, но страданието е винаги въпрос на избор. Аз, (може да звучи малко роботско, но) като един прекрасен ..Шелдън  имам изключителен контрол върху това доколко ме засягат емоциите ми, което винаги ме е спасявало при здравословните ми проблеми, раздели, хора, които ми влиаят негативно и т.н. Може да реагирам емоционално за 5 минути, но никога не страдам по-дълго от това. Всеее, тая. Отплеснах се с само..хвалене хаха, нека ви запозная и с типовете деструктивно мислене.


1. Всичко или нищо. Винаги виждате нещата черно-бели. За вас няма средно положение, ако това което правите не отговаря на 100% на идеала ви за перфектно се смятате за провал. Често използвате крайни думи като "винаги" "никога" "никой" "всички"

2. Прекалената генерализация. Виждате едно единствено отрицателно събитие като безкраен модел на поражение. Разглеждате отделен случаи и веднага решавате, че всичко производно от него.. е равно на него. т.е. някой мъж ви е изневерил, значи всичките са изневерници и еднакви.

3. Ментален филтър. Избирате си едно поражение или тревожност, негатив и така се фокусирате върху него, че то обзема цялата ви реалност. Виждате нещо негативно и го оставяте да оцвети цялото ви възприятие в черно. Така се фокусирате върху даден проблем или негатив, че го оставяте да замъгли цялостната преценка.

4. Отхвърляне на позитивното. Винаги отхвърляте позитивното в живота си и не му отдавате значение, защото сте винаги фокусирани върху негативното, тревожността. Ако ви се случи нещо хубаво, винаги смятате, че то не е заслужено.

5. Хвърляне в заключение. Винаги може да направите отрицателна интерпретация на нещата, въпреки че не съществуват конкретни факти, които убедително подкрепят вашето заключение. Винаги допускате негативни заключения и изводи.

5.1. Четеца на мисли. "Разбирането" на възможни или вероятни (в повечето случаи - негативни) мисли на хората вземайки под внимание начина по който се държат или комуникират невербално. Винаги се вземат предпазни мерки срещу най-лошия възможен случаи или заключавате за лоша помисъл от страна на другия.

5.2. Лошия пророк. Винаги предричате негативното развитие на всяка ситуация, без дори да сте пробвали, винаги очаквате лошото развитие на нещата. Примерно ако ви звънне непознат номер и винаги очаквате, да ви потърсят за нещо лошо.

6. Преувеличаване или неглижиране. Или винаги да мислите, че всичко е по-зле отколкото всъщност е и винаги да отдавате по-голямо значение на провалите си, слабостите си, или  напротив, да омаловажавате успехите и постиженията си (както и на другите)

6.1. Катастрофизиране. Винаги да отдавате тежест на по лошия вариант, да усещате ситуацията като непреодолима и невъзможна, докато всъщност просто се чувствате неудобно. Винаги мислите "Какво ако стане .. *нещо негативно тук*"

7. Емоционално мислене. Винаги вземате решение само на базата на емоциите си, вместо да мислите рационално и логически. Мислейки че нещо е вярно, единствено въз основа на чувство. Предполагате, че негативните чувства излагат истинската същност на нещата и реалността е отражение на емоциите, т.е. чувствате се като глупав, значи веднага заключавате, че сте.

8. Мислене тип "Трябва". Винаги имате морални правила за себе си, другите и ситуациите в живота си. Т. нар. "мастербация" (бтв не случайно звучи като маструбация). Изживявате се като закон, винаги ТРЯБВА да правите нещо и да се държите по определен начин и да се придържате по правила. Така и ръководите живота на другите и ситуациите около себе си. 

9. Поставяне на етикети. По тежък тип на прекалената генерализация, тук някои определени събития и поведения на хората се поставят в определени категории, които са генерализирани с етикети. Т.е. ако видите човек да бърка в кофата веднага мислите, че е клошар, ако направите нещо глупаво, веднага да се помислите за глупак.

10. Персонализиране. Персонализация е изкривяване, когато дадено лице смята, че всичко, което другите правят или казват е някаква пряка, лична реакция към него самия. Също така се сравнява с другите, като се опитва да се определи кой е по-умен, по-добре изглеждащ и т.н. Тези лица често държат себе си като отговорни за случващи се негативни събития, които всъщност не зависят от тях.

11. Обвинение. Обратното на пероснализацията. За вас винаги някой друг е виновен за неуспехите и пораженията ви, никога не приемате вината, вярвате че другите около вас ви саботират или се опитват да ви наранят.

източник 1, източник 2

Успяхте ли да намерите себе си в някои от видовете? Аз определено се намирам в 1-2. Ако ми споделите кои сте вие, скоро ще пусна статия за начини за справяне с тези типове мислене и евентуалното им овладяване. Аз започнах проучването по тази тема, защото съм краен 8ми вид мислене с малко 1ви. Оказа се че са доста срещани и всъщност веднъж щом ги проумееш можеш да ги засичаш в прогрес ;-)

facebook | bloglovin | instragram

11 коментара

  1. Хм, много интересно :) Аз не се намирам никъде определено, но присъствам по малко в повечето точки..

    ОтговорИзтриване
  2. Definitely 10 :D Кой каквото и да каже или направи, и аз неизбежно смятам, че има предвид мен :D И вечно се обвинявам за всичко, което се случва (негативно, разбира се) :)
    Търся: уроци по темерутщина или как да не обръщаш внимание на другите :) За връзка: на лични хахаха

    ОтговорИзтриване
  3. Здравейте от Лошия пророк :D

    ОтговорИзтриване
  4. Намирам се главно в 1, 2, 5, 6 *sigh*

    ОтговорИзтриване
  5. Много ми хареса този пост,виждам се само лекооо във всичко или нищо :Д

    ОтговорИзтриване
  6. Много полезен пост, благодаря!

    ОтговорИзтриване
  7. Чудесен пост! Намирам себе си в 6 и 10 :D

    ОтговорИзтриване
  8. 3 и 4 туй съм аз :D Точно поради тази причина почнах да правя "НЛП" терапия, защото негативното така обвзема живота ми понякога, че спирам да функционирам нормално. А терапията много помага и е много лесна за правене, общо взето, почваш да контактуваш с различните части на подсъзнанието си и разрешаваш конфликтите в себе си. Но трябва всичко да се върши на подсъзнателно ниво, иначе съзнателно да си казваш "ее нищо ми нЕма, ще се оправя" не дeйства изобщо :D

    ОтговорИзтриване
  9. мдааа... случвали са ми се хах, браво мани, много интересно :)

    ОтговорИзтриване
  10. 5.1. при мен
    страхотен пост

    ОтговорИзтриване
  11. Това си го сложих в Bookmark :) Благодаря

    ОтговорИзтриване