Типология на Майерс Бригс

29 октомври 2013 г.

Обещах нов пост с писхологическа насоченост и ето го и него. След като писах за интровертите реших, че сякаш малко изпреварих обясненията си за отделните типове хора, НО по-добре късно отколкото никога и ето го и поста с малко по-подробно обяснение на типологията на Майерс Бригс.
Да започнем от тук. Всеки човек си има 4 букви като резултат от теста.


I или Е 
(ориентация на съзнанието - I интроверт (навътре към възприемащия) или E екстроверт (навън към онова, което бива възприемано)
N или S 
(способ за ориентиране в ситуации - N интуиция или S сетивност)
F или T 
(основа за вземане на решения - F чувстване или T мислене)
J или P 
(способ за изпълнение на решенията - J планиране и тогава действие или P действие на момента в зависимост от моментното състояние)

Според мен човек, лесно може сам да определи сам за себе си кое от двете крайности е дори без тест от 70 въпроса. След не дълго изучаване на типологията лесно определям и хората около мен. Това е като по-готината, по-достоверна версия на зодиите. Естествено никой човек не е крайно INFJ или ESTP или която и да е друга смесица от букви. Аз колкото пъти съм правила различни тестове, според моментното ми състояние съм или INTJ или ISTJ, тоест аз съм граничещ личностен тип. Съмнявам се и за лека шизофрения, но това е въпрос за друг пост хаха.
Благодарение на типологията (поне аз) разбрах защо се разбирам повече с даден тип хора, защо дадени професии и хобита ме влекат, защо се държа по Х начин в различни ситуации, с различни хора и различни връзки с познати, колеги и т.н. Дори доста от ценностите за еднаквите типове хора са доста .. еднакви също. Все повече работодатели си търсят определен тип хора за определени позиции, защото знаят къде ще се справят най-добре и как най-добре да развият потенциала им.

Та, да започнем със самоопределянето и обяснението на различните типове. Ако все още не сте се самоопределили, сега ще се помъча да ви помогна. Само да ви кажа че доста хора грешат в самоопределянето, защото се мъчат да покрият някакъв ИДЕАЛ в човешката личност според самите тях и подсъзнателно си преписват качества, които им се иска да притежават, или им се струват по-привлекателни.

I или Е
I - интроверт. Енергията ми идва предимно когато мисля за идеи, картини, спомени и случки, които са в главата ми, във вътрешния ми свят. Често предпочитам да върша неща сам и така се справям най-добре. Често другите ми се бъркат в представата за нещата и развалят всичко. Когато съм сред хора, трудно мога да обърна внимание на повече от един или двама човека. Често ми трябва напълно ясна представа за нещата, за да мога да ги приложа. Не харесвам несъстоятелни разговори и често намирам "Здравей, как си?" тип разговори за маловажни и излишни. Интроверта предпочита спокойни обстановки, без много външна стимулация. Стимула при него идва от 'отвътре'.
E - екстроверт. Енергията ми идва, когато вземам активно участие в събитията. Обичам да се занимавам с много и различни неща на куп. Отдава ми се да се занимавам с повече от едно или две неща наведнъж. Любопитен съм и обичам да знам за всичко около мен, да опитвам постоянно нови неща. Често скачам от тема в тема и понякога говоря без да мисля.Вълнувам се, когато съм сред хора и обичам да върша неща, да правя нещата 'да се случват'. Справям се с проблемите по-добре когато ги изрека на глас и имам възможност да ги обсъдя с повече хора. Имам широк кръг от приятели и познавам много хора. Стимула винаги идва "отвън".

N или S
N - интуативност. Придавам най-голямо значение на впечатлението. Най-лесно се справям с проблем когато помисля за същността му отколкото от някакъв практически опит. Винаги се интересувам от нови неща и често се доверявам на идеята за тях. Мисля повече в бъдещето, отколкото да се доверявам на миналото. Често измислям нови начини по които да се правят нещата. Винаги помня събитията с впечатленията, които са останали в мен, а самите факти, често остават размити. Мисля предимно за бъдещия изход на събитие, което се случва в момента. За мен е по важно да стигна от А до Я по всякакъв възможен начин, отколкото да мина през всички букви и спазя всички стъпки.

S - сетивност. Винаги обръщам внимание на физическата реалност. На това което виждам, усещам, чувам и разбирам през материалното усещане. За мен винаги важи 'око да види, ръка да пипне'. Често съм скептичен към нови и иновативни неща. Забелязвам факти и помня неща, които са ми направили впечатление, а другите хора сякаш ги смятат за маловажни. Предпочитам да видя практическото използване на нещо и се уча най-добре когато виждам как бива използвано. Когато си купя нещо ново, винаги чета упътването за да го разбера по-добре. За мен опитът винаги говори повече от думите. За мен винаги е по важно да мина през всички стъпки на плана за да стигна от А до Я

F или T
F - чувстване. Предпочитам да вземам решения базирани и съобразени с чувствата на другите. Премервам и оценявам това, което притеснява хората. Вземам решенията си често воден от съпричастие и 'влизане в положението' на другия. Предпочитам да направа 'правилното нещо' независимо дали ми харесва или не. Не бих приел страхотна работа, само защото не ми харесва средата на работа. Често имам нужда от някой при себе си и дори бих се преместил да живея близо до човек, който ми харесва. За мен хармонията, добрите мисли и великите ценности са водещи в живота.

T - обмисляне. Предпочитам да вземам решения обосновани логично и подкрепени със точни факти. За мен не може да има две истини, често нещата са само или добри или само лоши. Предпочитам да премеря реалността до най-малкия детайл и съм склонен да пренебрегна чувствата на хората с цел достигане на целта, истинността и идеята на казуса. Ефективността е водеща, обичам да давам резултати и съм човек на точността, не мога да разбера вятърничави и несериозни хора. За мен винаги е важно да се борави с точни измерения и реална преценка без значение дали това на някой му харесва или не.

J или P
(искам да уточня, че тази функция е била добавена по-късно и е пряко свързана с третата F или Т, по начало не е съществувала, но е била добавена с цел по-правилно разбиране на процеса за вземане/изпълнение на решения)

J - съждение. Използвам процеса на разсъждение за вземане на решения (независимо дали съм T или F) Често изглеждам като (и съм) човек, който обича да планира, да прави листи, да си води малки задачки в тефтерче и да отмята свършената работа. Често съм методичен и организиран Чувствам се по-добре когато вече решенията са взети и обичам всичко да е под контрол (независимо дали мога да контролирам ситуацията или не) Обичам да планирам действията си. Обичам да довеждам до край действията си за да съм спокоен. Предпочитам да свърша с даден проект колкото се може по бързо и работя за най-скорошното му осъществяване. Обичам да съставям и изпълнявам решения. Мразя да се претрупвам с работа и да ми се налага да претупвам работа.

P - възприятие. Аз използвам процеса на възприятие във вземането на решенията си (отново независимо дали съм T или F) Често изглеждам (и съм човек) който води по-спонтанен начин на живот. Случва ми се постоянно да отлагам решения за да видя дали ще изскочат други опции. Постоянно правя нещата в последната минута. Решавам какво да правя в процеса на самото действие и не се ръководя от предварително начертан план. Често разбирам и се адаптирам добре в различни ситуации отколкото да се мъча да ги променям. Аз съм доста гъвкав човек и лесно се спогаждам с всякакви хора и положения. Другите ме виждат като човек, винаги отворен за нови преживявания.


Ако имате въпроси по отделните типове не се колебайте да ме попитате. Ще се радвам да споделите кой тип сте вие. Мисля че има .. мм 16(?) различни комбинации от типове. Ако се интересувате да прочетете за вашия тип спокойно може да го потърсите в гугъл, все ще излезе нещо. Мнооого моля да не използвате тази статия някъде без моето съгласие, защото хвърлих 2-3 часа в писането и, сверяването с източници и проверката на точността и.
Сто процента има хора по-компетентни от мен в тази област и приемам всякакви корекции и добавки, може аз да не съм разбрала добре някой тип и да има неточности, но се постарах да бъде възможно най-ясно и точно.
Благодаря ако сте отделили времето си да прочетете всичко и да се помъчите да го разберете, ще се радвам на някаква дискусия под самия пост.

19 коментара

  1. Препоръчвам http://www.amazon.com/The-Art-SpeedReading-People-Language/dp/0316845183 ...много е интересна цялата тематика..и колкото повече четеш,толкова повече въпроси изникват и повече искаш да знаеш...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Преди около 2-3 месеца си бях направила теста и мога да кажа ,че определено ударих десятката с резултата си ,който е INTP. Ако някога пиша автобиографията това биха били първите четири страници от нея.

      Изтриване
  2. Преди време ми казаха, че съм INFJ, но още не съм сигурна

    ОтговорИзтриване
  3. Отговори
    1. И докато го препрочитам все едно чета точно каквото ми е в главата, но ми е трудно да го изкажа :)

      Изтриване
  4. Подозренията ми, че повечето блогъри са интроверти все повече се затвърждава хаха :D

    ОтговорИзтриване
  5. Аз имам едва 1% разлика между E и I и общо взето всичките ми показатели са с неголяма разлика помежду си:) С изключение на F и T ,там съм твърдо F...Кажи ми,сега,че не съм шизофреничка:) Общо взето ми се получи EIFP :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Как така втората ти буква е I?
      Твоето си е някакво раздвоение на личността, да :D

      Изтриване
    2. На мен разликата м/у S и N винаги е 1% едното води с 1 или другото.. странно е :D

      Изтриване
    3. N ми е втората буква,сгрешила съм,хахах :)

      Изтриване
  6. Чудесна публикация, харесвам всичко което разкрива информация за характерът и същността. Успях да науча още нещо за себе си а това е безценно. Моят резултат е ISTJ, описаното се препокрива с това което съм, но има още на къде да се копае докато стигнем до невъобразимите дълбини и цветове на собственото си АЗ.

    ОтговорИзтриване
  7. ENFJ, абсолютно вярно, точно така се усещам и аз :) Супер добра статия!

    ОтговорИзтриване
  8. ENFJ И съм много съгласна с написаното :D Голямо щастие,че намерих този пост :)

    ОтговорИзтриване
  9. Много интересна и полезна статия. Благодаря :)

    ОтговорИзтриване