★ Интроверти! Йей! ★

29 януари 2013 г.

Още преди години попълвах един въпросник наречен Типолология на Майерс-Бригс, който обяснява отделните типове личности и един вид личностни .. черти на хората. Доста като зодиите, но доста по научно обосновано. Последните дни доста се зарових в значението на моя тип личност, доста мислих по въпроса и реших да понапиша един текст :)



Та, така де. Моя тип личност беше INTJ, тоест аз съм интуитивен интроверт, който мисли и разсъждава критично .. общо взето постоянно. 
Цялата работа е че живеем в един свят, който основно подкрепя 'тийм' работата, обществения, космополитен живот, събирането на много хора, социализиране, пътуване, местене, стрес, колеги, съученици ..все неща които карат интровертите да плават в една лепкава кал, която буквално изсмуква силите им.
Аз като един типичен интроверт в 98% от живота си (разбира се никой не е интро/екстра на 100%) обичам уединението, тишината, подредения живот, тихи приятелски събирания в тесен кръг и най-вече спокойствието на ума и тялото ми. Често приятелите и роднините ми се чудят как мога да изкарам дни в стаята си, дори без компютър, без нищо което да ме разсейва от мислите ми. Сигурна съм, че от мен ще стане един страхотен изгнаник в някоя планина. Естествено не винаги съм така, често живота ми е провокиран от екстравертните ми приятели, които единствено могат да ме изкарат от удобното място в ума ми и да ме накарат да направя нещо "щуро" като да ида на бар.
Интровертите са хора, насочени към себе си, към анализирането и възприемането на света през тяхното (често) доста рационално мислене. Те са хора, които обичат времето прекарано сами, те дори се НУЖДАЯТ от време, което да прекарват сами. Така те един вид презареждат, за да могат да се пуснат в джунглата отвън, която често им се струва прекалено хаотична и натоварваща. Те определено са хората, които винаги ще обмислят това, което ще кажат и обожават да говорят за нещата, които анализират сами в главите си. Те често натрупват много знания в опредени сфери от живота, отколкото както се казва "по малко от всичко". 
Интровертите са често, хора които творят. Много актьори са именно интроверти, защото често в обикновения си живот те играят роли за да се впишат в обществото. В социализирането интровертите често се чувстват като актьори, защото за тях не е присъщо да са тук и там и да говорят, бъбрят за неща и някак света им налага да се учат да бъдат поне малко такива. За това често маската на интроверта е доста близо именно до тази на най-общителния човек, който наблюдават в обкръжението си. Те копират и се учат от този човек, защото разбират колко са важни човешките отношения, защото и интровертите са хора, някак искаме да се харесаме и впишем, дори и там където не принадлежим по естествен начин. Така самата аз се научих колко важно е да бъдеш ПОНЕ малко разговорлив и отворен към другите хора около себе си. Въпреки че често успявам да бъда по-екстраверт, когато ми се налага, това трае в определен период и след това просто трябва да се оттегля от тълпата и да бъда отново сама със себе си "презареждайки".
Ние не сме хората, които ще започнат разговора с "Хей, как си?", не защото не се интересуваме, а просто защото сме някак по затворени и често ни е по-приятно да отговаряме на въпросите за нас самите, за идеи, интереси, хобита и всякакви конкретни теми, но не и т. нар. "small talk" Именно заради тази ми черта често хората около мен се чувстват все едно не се интересувам от тях или тези които не ме познават мислят, че съм студена и едва ли не гадна и надута. А аз съм просто там, отстрани в главата си наблюдавайки и анализирайки света около мен.
Вярвам че есктравертите доста често им е трудно да разбират нас интровертите, или поне по-трудно отколкото в обратния ред. Мисля, че това се дължи на факта, че ние обичаме да знаем как нещата работят и защо всъщност по-социалните хора от нас са такива, каквито са. Докато един екстраверт трудно може да разбере, как пък така някой не иска компания в живота си. Те често искат компания, искат навън и винаги са на мнението "Колкото повече-толкова по-весело" сигурна съм че това го е измислил някой екстраверт!
Често хората си мислят, че нещо не е наред с интроверта, когато са заедно, а той е тих и спокоен и винаги следват въпроси от рода на "Наред ли е всичко? Да не се е случило нещо? Да не си ми сърдит/а? Виждам че ти има нещо!" Всъщност всичко е наред, просто е доста трудно да успяваш да поддържаш едно активно състояние за продължително време.
Та, да обобщя, защото стана много дълго - интровертите обичат да имат много по-малко външна стимулация от света около тях и винаги ще предпочетат тихия усамотен уикенд, пред двудневно шумно събиране на непознато място. Така да се каже обичаме си познатото, дома, семейството, трудно правим промени и често залитаме и при най-малките трусове в живота. НО пък за сметка на това сме социални хамелеони, които често стават велики артисти, учени и специалисти в дадени области. И моля ви, моля ви, ако (някой ден) имате дете интроверт - НИЩО МУ НЯМА, просто книжките за оцветяване са по интересни от пейката пред блока!



*Всичко, което съм написала не важи за всички интро/ескта-вертни хора, всички сме различни, пиша по лични наблюдения, които може и да не са верни от ..научна гледна точка, но това е.
Бай.

2 коментара

  1. Здравей! Точно така е, както си го написала. Ще ми се да имах приятелки като теб, които да ме разбират и приемат такава, каквато съм. Защото интровертите не сме лоши хора, макар и да не сме най-подходящата компания за събота вечер... Но в живота има и други неща, освен вечния купон. Много по-важното е дали един човек е стойностен, добронамерен, интелигентен и т.н. За жалост, в света, в който живеем, тези неща остават малко на заден план...?

    ОтговорИзтриване
  2. Подкрепям! И написаното от теб, и коментара също. Винаги се лута един въпрос в главата ми - защо останалите хора не се научат да приемат хората такива, каквито са, защото аз винаги го правя и ценя личното време и пространство на останалите. И най-вече защо никой не се замисля изобщо, че има хора като нас, които не са странни, а просто различни?
    П.П: Съпричастността води към облагородяване

    ОтговорИзтриване